Volg Brandweer112.nl op FacebookVolg Brandweer112.nl op Twitter

Advertentie

Vrachtwagen klem onder viaduct Waalwijk? Wen er maar aan!

Bericht geplaatst op // 3103 keer bekeken

WAALWIJK - Vrachtauto’s die zich vastrijden onder het viaduct van de A59 aan de Hertog Janstraat in Waalwijk? Niet te voorkomen, stelt Ruud Hornman, verkeersdeskundige bij de NHTV.

Al tien keer reed een truck zich vast. Hoe kan dat, denk je als leek. Want er staan drie hoogteborden (3,6 meter) en er hangt een rood-witte balk boven de weg.

Wat veroorzaakt dan toch al die ongelukken? De chauffeur weet niet hoe hoog zijn wagen is. Of hij kijkt niet goed vooruit, want afgeleid door een mobieltje of te veel met zijn dooie hoek bezig.

Of de trucker rijdt op routine: de meeste viaducten zijn namelijk ruim 4 meter hoog. Wat ook nog kan: dwarsigheid. “Dan denkt iemand: die borden geven altijd te streng aan wat de maximale hoogte is. Ik kan er best onder door.”

Er valt niet 1-2-3 te bedenken hoe die ellende valt te voorkomen. Alles wat Hornman oppert, is namelijk technisch ingewikkeld of te duur. Of levert veel te veel overlast op voor de andere weggebruikers. “Het is kiezen voor het minst slechte alternatief.”

Waar komt hij op? “Je zou hoogtemeting op de rotonde kunnen zetten, vlak voor de afslag naar het viaduct. Elke keer als daar een te hoge vrachtwagen rijdt, gaat een stoplicht op de afslag naar het viaduct op rood.”

Lijkt ideaal. Maar wie zet dat licht dan weer op groen? “Je zou dan 24/7 een mannetje daar moeten neerzetten of iemand bij de verkeersleiding moeten aanstellen.”

Ander plannetje. Nog steeds hoogtemeting op de rotonde, maar dan een matrixbord om de hoek, vlak voor het viaduct dat waarschuwt dat de wagen te hoog is. Dat moet de chauffeur afschrikken.

Oké, dan zet de rijder zijn truck stil. Wat dan? “Ja, dan moet de vrachtwagenchauffeur een U-turn maken. Of achteruit kruien. In beide gevallen is dat gevaarlijk voor de andere weggebruikers.”

De boel daar verbouwen, dan? “Dan moet je de A59 verhogen. Dat kost veel te veel. Idem dito het verlagen van de weg onder het viaduct door. Uitgraven tast de sterkte van de fundering aan. Bovendien is de kans groot dat je kabels en leidingen raakt.”

Misschien dat de oplossing gezocht moet worden in navigatiesystemen. “Dat er een alarm door de cabine schalt als de vrachtwagenchauffeur een te laag viaduct nadert. Daarvoor is dan wel nodig dat de kaarten up to date zijn. En daar ontbreekt het nu vaak aan.”

Kortom, wen er maar aan!

Bekijk de foto's:

© Brandweer112.nl - Copyright
Actueel nieuws over de 112 hulpdiensten uit Waalwijk.

Deze website wordt gehost door:
Keurig online webhosting
website:
Epulz reclame
  • Nieuwsbrief ontvangen?

    Na uw aanmelding ontvangt u de nieuwsbrief zodra er nieuwe foto’s, of persberichten online staan.
Nieuwsbrief Brandweer112.nl