Volg Brandweer112.nl op FacebookVolg Brandweer112.nl op Twitter

Deze website wordt gehost door:

Tecflow brandstofsysteem reinigers

ProTech shop

Heermoes

DVS brandbeveiliging

creditchecker

Lotgering

Brandblusser

Autobedrijf Vrijhoeven

Vrachtwagen klem onder viaduct Waalwijk? Wen er maar aan!

Bericht geplaatst op // 1959 keer bekeken

WAALWIJK - Vrachtauto’s die zich vastrijden onder het viaduct van de A59 aan de Hertog Janstraat in Waalwijk? Niet te voorkomen, stelt Ruud Hornman, verkeersdeskundige bij de NHTV.

Al tien keer reed een truck zich vast. Hoe kan dat, denk je als leek. Want er staan drie hoogteborden (3,6 meter) en er hangt een rood-witte balk boven de weg.

Wat veroorzaakt dan toch al die ongelukken? De chauffeur weet niet hoe hoog zijn wagen is. Of hij kijkt niet goed vooruit, want afgeleid door een mobieltje of te veel met zijn dooie hoek bezig.

Of de trucker rijdt op routine: de meeste viaducten zijn namelijk ruim 4 meter hoog. Wat ook nog kan: dwarsigheid. “Dan denkt iemand: die borden geven altijd te streng aan wat de maximale hoogte is. Ik kan er best onder door.”

Er valt niet 1-2-3 te bedenken hoe die ellende valt te voorkomen. Alles wat Hornman oppert, is namelijk technisch ingewikkeld of te duur. Of levert veel te veel overlast op voor de andere weggebruikers. “Het is kiezen voor het minst slechte alternatief.”

Waar komt hij op? “Je zou hoogtemeting op de rotonde kunnen zetten, vlak voor de afslag naar het viaduct. Elke keer als daar een te hoge vrachtwagen rijdt, gaat een stoplicht op de afslag naar het viaduct op rood.”

Lijkt ideaal. Maar wie zet dat licht dan weer op groen? “Je zou dan 24/7 een mannetje daar moeten neerzetten of iemand bij de verkeersleiding moeten aanstellen.”

Ander plannetje. Nog steeds hoogtemeting op de rotonde, maar dan een matrixbord om de hoek, vlak voor het viaduct dat waarschuwt dat de wagen te hoog is. Dat moet de chauffeur afschrikken.

Oké, dan zet de rijder zijn truck stil. Wat dan? “Ja, dan moet de vrachtwagenchauffeur een U-turn maken. Of achteruit kruien. In beide gevallen is dat gevaarlijk voor de andere weggebruikers.”

De boel daar verbouwen, dan? “Dan moet je de A59 verhogen. Dat kost veel te veel. Idem dito het verlagen van de weg onder het viaduct door. Uitgraven tast de sterkte van de fundering aan. Bovendien is de kans groot dat je kabels en leidingen raakt.”

Misschien dat de oplossing gezocht moet worden in navigatiesystemen. “Dat er een alarm door de cabine schalt als de vrachtwagenchauffeur een te laag viaduct nadert. Daarvoor is dan wel nodig dat de kaarten up to date zijn. En daar ontbreekt het nu vaak aan.”

Kortom, wen er maar aan!

Bekijk de foto's:

Advertentie

Porton Cloud storage

Reacties  

#1 Joop 05-01-2018 14:43
Zo te zien lopen ze steeds vast aan het uiteinde van het viaduct met het er onderuit rijden en is dit lijkt mij kwestie van daar 20 a 30 cm afgraven, wordt heling iets minder steil.
#2 Terry 05-01-2018 16:15
De foto is dezelfde als gisteren, zelfde auto?
#3 Kelvin 05-01-2018 17:40
Meneer Hornman, Hogeschooldocen t Dynamisch Verkeersmanagem ent bij het NHTV te Breda, snapt niet dat men stopt voor een rode lamp.
De A59 verhogen of de brug uitdiepen is vanzelfsprekend niet te doen. Hoeft ik niet voor naar de Universiteit te zijn geweest om dat te begrijpen. Een nutteloos argument dus.
Gewoon, net als op andere locaties in Nederland waar de toepassing doeltreffend is, hoogtesensoren ipv die stalen balk en verlichte stopborden. Waarvoor hangt die stalen balk er dan. Die doet dus blijkbaar niets. Weghalen en vervangen.
Als iemand dan verkeersmanagem ent doceert kom dan niet met dergelijke belabberde uitspraken aandragen want dan brengt dat de toekomstige verkeersmanagem ent kwalificaties wel in twijfel.
#4 Un Wolluker 05-01-2018 17:47
@2 Terry

De foto is hetzelfde. Het gaat om het verhaal wat erbij staat. Het is niet zo dat dezelfde vrachtwagen zich 2x heeft klemgereden :-)
#5 Kelvin 05-01-2018 17:47
Waarom een hoogtemeting op de rotonde en niet een halve meter op de weg naar onder de brug. De hoogtemeting op rotonde en matrixbord is dus ook kwatspraat want daar moet die meting niet staan. Je zet toch ook geen verkeerslicht een straat eerder voor de kruising om de kruising te regelen. Ja en die truck stilzetten is beter dan hem vast te laten rijden. Verkeer staat uren vast en wat is er nu gevaarlijker voor het overige verkeer. Navigatiesystem en? Waar betalen we wegenbelasting voor zeg. Nee meneer Hornman, in mijn optiek staat u een beetje uit uw nek te zwammen.
#6 ex waalwijker 05-01-2018 19:26
Begrijpend lezen blijft moeilijk.

Maak een stalen toog/ balk met palen over de weg op 3.59 meter hoogte werkt echt wel beter. ruim 20 jaar dagelijks langs gereden en gefietst maar nog nooit zoveel wagens vast eronder als afgelopen 3 jaar.

Sluit het compleet af voor vrachtwagens.

Industrieterrein staat duidelijk aangegeven thv N261
Er bestaat buiten de tomtom ook nog iets als het menselijk brein.

succes

ex Waalwijker ( opgegroeid ruim 43 jr :-) )
#7 Wassim 06-01-2018 02:37
Ik beschik over de apparaturen wil het voor niks doen als gemeente toestemming geeft.

Alleen een ja en alles is geregeld.

Als vrachtwagen chauffeur zou ik ook niet omrijden om op de snelweg te komen maar liever klem zitten !
#8 koos@ 06-01-2018 05:32
wat te denken van verbod vrachtwagens
#9 Kelvin 06-01-2018 11:57
Ik heb een ontwerpplan, begeleidingspla n voor mechanische-, elektrotechnisc he-, telecommunicati eve uitvoering van werkzaamheden. Kan een stuklijst aanleveren voor de toe te passen componenten. Schud het zo uit de mouw. Heb alleen geen kostprijzen van deze componenten. Dan zou ik bedrijven moeten benaderen omdat wegbewijzering aan wettelijke voorschriften moet voldoen. Eenvoudigweg een knipperlichtje neerzetten is geen optie. Duur max. 10 dagen.
#10 Kelvin 06-01-2018 11:58
Echter is het niet aan de burger dit te moeten oplossen maar de indruk wordt gewekt dat een advies van een NHTV docent meer prioriteit verkrijgt buiten een mijn inziens beter praktisch voorstel uit de praktijk en door mensen uit de praktijk aangedragen. Waalwijk wil industrie maar is te laat met de verkeersaders begonnen. Het kan nog hoor, en veel goedkoper dan verwacht in dit geval. Ondernemers denken vanuit de praktijk en niet vanuit het boekje zoals docenten en studenten. Als Waalwijk blijvend vastzittende trucks wil houden onder dit viaduct dan hoeft men NIETS te doen natuurlijk. Lekker makkelijk toch.

© Brandweer112.nl - Copyright
Actueel nieuws over de 112 hulpdiensten uit Waalwijk.

Deze website wordt gehost door:
Keurig online webhosting
website:
Epulz reclame
  • Nieuwsbrief ontvangen?

    Na uw aanmelding ontvangt u de nieuwsbrief zodra er nieuwe foto’s, of persberichten online staan.
Nieuwsbrief Brandweer112.nl